مخترع کبریت کیست؟
 
گوناگون:مطالب متنوع علمي،مذهبی،فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ...
كاري از كافي نت صدرا - بندرشرفخانه
 
 

بشر براي پختن غدا و گرم نگاهداشتن خود نياز به افروختن آتش پيدا كرد. همين نياز منشا اختراع كبريت گرديد. غارنشينان به وسيله سنگ چخماق جرقه اي پديد مي آوردند و اميدشان اين بود كه با آن برگهاي خشك را آتش بزنند. در قرن وسطا نيز جرقه را به وسيله سنگ چخماق پديد مي آوردند. ولي با آن قارچ يا جلبكهاي خشك يا كهنه نيمسوخته را آتش مي زدند. اينگونه مواد كه به آساني آتش مي گيرند آتشگيره خوانده مي شوند. كبريت جديد هنگامي ساخته شد كه ماده اي به نام فسفر كشف گرديد اين ماده در حرارت بسيار كمي فوري آتش مي گيرد. در سال 1618 مرد انگليسي به نام رابرت بويل چوبي را آغشته به فسفر و گوگرد كرد ولي به سرعت آتش مي گرفت و عملا" كاراي نداشت. نخستين كبريتي قابل استفاده را جان واكر انگليسي ساخت او چوبهاي كبريت را ميان لايه هاي كاغذ چيد و با شيشه مات جلدي هم برايش ساخت. اطريش وآلمان در سال 1833 شروع به ساخت كبريتهاي كردن كه نوكشان آغشته به فسفر سفيد و زرد بود در سال 1906 به دليل خطر ناك بودن اين مواد ساخت آنها متوقف و غير مجاز اعلام شد. كبريتها بي خطر كه تنها با يكبار كشيدن آتش مي گيرند، در سوئد به سال 1844 كه از فسفر قرمز كه غير سمي است ساخته شد. به جاي آنكه تمام مواد شيميايي لازم را در نوك چوب كبريت تعبيه كنند، فسفر قرمز را فقط بر سطح زبري كه روي قوطي كبريت است مي مالند 
اين اختراع تحولات زيادي را با خود به همراه داشت . مخترع اين بمب رابرت اپنها يمر بود . او در سال 1904 در نيويورك به دنيا آمد و با هوش سرشارش همه را به اعجاب واداشت . 
در دوازده سالگي جوان ترين عضو معدن شناسان نيويورك به شمار مي آمد و جوان ترين عضو بعد از او شصت سال داشت! 
دروسش را در هاروارد و كمبريج به بهترين نحو گذراند و در بيست و پنج سالگي درجه ي پروفسوري را گرفت . او بعد ها مدير انجمن مطالعات و تحقيقات عالي پرينستون شد و طي همين دوران بمب اتم را اختراع كرد . 
در سال 1945 وقتي به او خبر رسيد كه اولين بمب اتمي آمريكا به طرزي وحشيانه در هيروشيما منفجر شده است از فرط پريشاني بيمار شد . اپنهايمر در برابر كنگره ي آمريكا ايستاد و گفت انرژي اتمي بايد انقلا بي در امور عمراني جهان به وجود بياورد نه اينكه وسيله اي براي ويرانگري و تخريب باشد . 
در پي آن از موسسه ي تحقيقات اتمي آمريكا استعفا داد و براي تبليغ نظرات صلح جويا نه اش روانه ي اروپا شد اپنهايمر در فوريه ي سال 1967 در گذشت 

نخستين كبريت در سال 1827 ميلادي ساخته شد . اين كبريت را شيميدان انگليسي به نام جان واكر اختراع كرد . روزي واكر مشغول ساختن ماده اي براي انفجار در تفنگ ها بود . وقتي ماده را ساخت آن را با چوبي به هم زد و سپس سعي كرد با ماليدن چوب به زمين ماده ي چسبيده به آن را جدا كند . اما چوب آتش گرفت . همين ماجرا باعث شد كه واكر مخترع كبريت شنا خته شود.

 



نظرات شما عزیزان:

م
ساعت22:54---10 خرداد 1393
چاخان خوبی بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:35 :: توسط : حسين

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گوناگون:مطالب متنوع علمي،IT ،فرهنگ،سياست واقتصاد و ... و آدرس goonagoon2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 124
بازدید کل : 80476
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

بندر شرفخانه آنلاین